12 Disember 2008

Menderma






Arini menderma..walaupun sepatutnya tak perlu bgtau yg kite menderma tp saje ..utk menggalakkan yg lain2...utk sama2 berlumba2 menambah darah ke Pusat Darah Negara...lgpun ada benefit dgn menderma..di belakang buku derma ada tertulis...hanya dgn sekali menderma pun kite akan mendapat percuma rawatan pesakit luar dan rawatan perubatan (x termasuk bayaran x-tray dan pembedahan) dan wad kelas dua utk tempoh *4 bulan. itu utk sekali derma...kalo byk kali derma lg byk pekdahnye...






Sepatutnya ni kali ke-4 aku menderma..sikit lg jika dibandingkan dgn adik n rakan2..dulu kami sama2 berlumba utk menderma..sape yg paling byk..tp disebabkan kadang tak terduga ke satu2 tmpt ada lak dibuat operasi menderma darah :D..so aku diberi sekeping kertas saje utk disimpan..dan org mcm aku sesenang je leh ilangkan...ekekeke..tu pasal la kali ni aku cam keberatan utk menderma..tp disebabkan ada kawan aku yg mcm nak n taknak je..so aku mulakan dan die ikut..harusla die cuak sebab itu adalah 1st time die menderma..gpun aku ada masa..dan aku pass sume sblm menderma..so aku g gak la kali ni..kali ni nurse tgk berat aku 45.3kg..die pesan 'kalo nak pengsan, bgtau ye'..dan masa aku da baring indian nurse tegur 'keciknye lengan u'...so aku rasa kali ni adalah pertama kali aku menderma dgn berat yg cukup makan iaitu 45kg..sebab dulu berat aku adalah 50 dan ke atas...






Alhamdulillah sume berjalan lancar..darah pun laju je menyumbang..lepas setle nurse suh aku berehat..tp aku rasa agak lama..so bile da tak selesa aku minta utk turun..nurse bz dan kata skjp...lama skit aku da rasa nk muntah n rasa dahaga..nurse tak kasi dan turunkan lg kerusi aku..aku disuruh berehat lg..lama sket aku diberi air...n kemudian aku mengadu nak ke toilet.ahahaha..nk membuang..die suh kawan aku temankan..eiii...tak mou ar..malu ar.. dorg takut aku tumbang..so dgn mudah tak jadi nak membuang..ekekeke..ego mengatasi segalanye...dan aku minta turun..die turun dan suh aku g minum n makan lg..so ini yg aku dapat...






Sebenarnye aku tak faham kenape org2 kite masih takut menderma...takde pe yg nak ditakutkan dan takde pe yg perlu di pk utk mencipta alasan..baru2 ni aku baca majalah..seorg adik sanggup makan byk utk menjadikan berat die 45kg semata utk menderma darah kepada kakak die yg sakit...tgk...da ada keluarga sendiri sakit baru ada inisiatif utk menderma..tak leh la pk mcm tu..derma darah bukan nye sakit..dan tak menyebabkan apa2..tak menyebabkan gemok dan kurus kite..itu terpulang pada pemakanan la bai..sakit pun skit je..cam kene cubit..rasa bangga lg ada..kalo org menderma lak jgn kite jd bt api dgn ckp mende yg bukan2 sedangkan awak tu sendiri bile ditanya rupenye takde pengalaman lgsg..alahai..kire ckp tak serupa bikin la..atau ckp cam tin kosong.ketang ketung je..kecoh!




<----Yang telah bermurah hati ye...ehehehe..pandai dorg membodek ngan ayat manis dari sijil ini

Tiada ulasan: