03 Disember 2008

erti KEKELUARGAAN...

Pyzam Family Sticker Toy





Kali ni aku nak berkongsi cerita ttg keluarga aku...yg terdiri daripada 7 org kesemuanya...yg sentiasa berada di hati aku...dulu ...sebab baru2 ni aku sedang 'terasa' dgn adik2 aku...tp kat sini aku nak cite yg baik2 je pasal keluarga aku..sebab aku tau, setiap konflik pasti ada jalan penyelesaiannye...bak kata pepatah air dicincang takkan putus...k. kat ni aku just nk discribe pasal family aku..

AYAH...

Nama sebenar Shahdan bin Tanan. Lahir di Pulau Lumut. Membesar di Teluk Panglima Garang, Kuala Langat, Selangor. Dilahirkan pada 25 Mei 1957..tahun Merdeka tu...Anak ke-6 daripada 7 orang beradik (adik bongsu adalah anak angkat wan @ nenek aku). Seorang yg kelakar...sikit pendiam..Pandai masak..kalo masak mmg sedap dan bertambah2 aku makan...satu2nye masakan yg aku rindu kue teow goreng die...kalo dulu aku tak suke kue teow tp bile die masak mmg aku suke..tp masakan die je la..tp bile die takde ni rindu aku pada masakan kue tiow die.......isk..isk..isk...tibe2 rasa nak nangis lak...Ayah meninggal dunia pada Disember 1999 iaitu pada 3 Ramadhan. Waktu tu umur aku 15 tahun..bayangkan waktu tu kita sedang berpuasa dan waktu tu kami berada dalam keadaan yg sgt sugul...tiada makna raya...ayah meninggal sebab paru-paru berair.. Memang seorang yg suke mandi tengah2 malam..merokok...Sedih sangat waktu tu...dah lama aku takut nak kenang..sebab kalo kenang je aku akan rasa semacam...aku akan rasa panas di muke...takut2 pipi aku dibasahi air mata...lagipun aku di ofis...pe lak org kata kalo aku menangis kan..tp tkpe la..saje nk kongsi n kenang setelah sekian lama aku sendiri cube padam dlm memori ni saat2 sayu akhir hayat die...time die teruk batuk n da tbaring..ramai suruh die ke spital tp die taknak...die kata kalo leh nak mati kat umah...erm no komen..lepas di paksa kakak die, die akur..dua or tiga hari kat spital dan setiap hari tu aku jenguk, aku tgk die mcm sihat je..tak mcm sebelum ni...so aku ckp ngan mama n ayah

'sok angah tak datang la ek...selang seli la datang...'

senyap...mama n ayah tak bersuara...erm...aku tak pasti...tp lepas beberapa ketika ayah kata ada tanah perkuburan kat depan hospital tu...erk...aku tak paham... aku bawa diri ke beranda hospital..menjenguk tanah perkuburan yg ayah ckp tu..nampak ada tanah perkuburan cine...aku n adik2 balik spital malam tu...pastu tido...

'angah2, bangun..'dlm hati aku alamak cepatnye nak kejut sahur...cm baru je tido..tp bile aku dengar...

'angah bangun...ayah da nazak...jom g spital...'

celik mata aku, terus terduduk dan kejutkan adik2 aku yg lain...bile dalam van...suasana sangat hiba...suara2 tangisan mula terdengar...yg buat aku rasa lebih sebak.. tp aku sempat berdoa moga ayah dipjgkan umur....bile sampai je...sepupu aku, kak long sambut dengan menda yg aku tak terduga..ayah da takde..ya Allah..pe lg yg leh aku ckp selain

innalillahi wainna lillahirajiun...disambut dgn tangisan..semua berpelukan sesama sendiri termasuk mama yg baru turun...pe yg aku tau lepas tu aku tak leh lalu lgsg depan Hospital Tengku Ampuan Rahimah, Klang...air mata aku akan menitis dengan sendiri nye..setiap momen akhir aku ngan die akan keluar seperti slide show dlm lintasan fikiran aku...sukar utk aku buang...tp lepas 5, 6 tahun aku nekad yg aku nak lupekan..aku wat cam aku tak nampak hospital tu..aku rasa spt die masih ada walau jauh tp dekat di hati..hanya iringan al-fatihah selepas solat yg dpt aku kirimkan..sebab skrg aku da jarang kirimkan Yassin buat die..maaf ayah...

ada momen yg aku ingat dlm beberapa bulan sebelum perginye die

*sebelum die sakit ayah dirinkn umah yg serba sederhana utk kami...die wat sikit2 dgn pakcik n 2 org indon...die nk wat umah batu tp pakcik aku kata wat separuh batu separuh papan je...erk..k die ikutkan..design pun ikut kata pkck aku..(x ok, pape pun bersyukur sbb aku ada tmpt berteduh)..erm

*penah sekali tgh wat umah batu terjatuh ke kaki Wan aku (mak die)...sebenarnye time tu die demam tp die gagahkan jugak..erm.


*ada sekali time ayah rehat2 lepas wat rumah..jiran kata muke ayah sebijik ngan arwah Atok aku yg meninggal tahun 1997..erk..

*aku baca majalah REMAJA...ala2 tilik..utk usia seseorang...benda ni aku bukan la percaya dan sbg org Islam mmg tak leh percaya kan..tp niat aku time tu bile da terbaca saje suke2...aku pun p tunjuk kat mama yg masa tu ngah duduk berdue ngan ayah...

'cube tgk mama nye..' smbl tnjk pergelangan tgn die melayan aku..

'mama 50 lebih ke 60 ni'kata aku...

mama ckp'tgk ayah lak...

'erm 40 lebih...'alamak, baru aku sedar yg aku terlepas ckp..umo ayah kan mmg da 40 lebih...

utk cover aku kata,'cube tgk tgn sebelah'ayah tunjuk dan aku ckp 50 lebih...time tu ayah mmg senyap je...ayah aku kalo bersuara mmg kelakar..

* Mama kata die mmg mcm tau die nk pergi selama2nye malam tu..die ajak mama ke toilet bersihkan diri..gune kerusi roda...setiba ke katil..ketika mama nak bantu angkat die ke katil...die da pergi buat selamanye...adei...argh...cukup!

Mama aku cakap die suke anak perempuan tapi rasa aku bukan lah anak manja die...anak manja die Uda..tp seingat aku ayah tak pernah pukul aku...lgpun aku bukan nakal...cume ada satu malam kami adik beradik main smpi tgh malam..bile balik ayah da siap ngan tali pinggang..nak pukul kami..ayah suh kami duduk mengelilingi ayah.. smbil ayah pusing libas sorg2 tp aku rasa mmg tali pinggang tu tak sentuh lgsg kulit aku..just bunyi libasan kene kat simen je tp npe ada yg nangis...nangis terkena sisa tali pinggang ke atau nangis takut...aku sendiri tak pasti...mama kata ayah jenis tak pandai luahkan sayang..even ngan mama pun tidak...

sape yg ada ayah tu berbakti lah semasa die idup...tak kire mcm mana pun die,hargailah...

MAMA..

Nama sebenar Adek Azizah binti Kidam..lahir pada 1.1.1961...di Kuala Pilah, Negeri Sembilan...Mama bukanlah panggilan kami sejak kami bayi..sebelum tu kami panggil Mak..tp rasa cam panggilan Mama lebih lembut...so kami sepakat panggil Mama...orang yg garang ketika kami kecil dan seorang kawan ketika kami menginjak remaja hingga kini...anak ke 9 daripada 10 adik beradik...4 lelaki dan 6 perempuan..seorg (anak ke-2) meninggal time bayi..kalo ada yg tertanya nape nama mama aku ada adek..k aku cite skit...mama kata nenek aku ingat die lah yg bongsu..tak mou tambah2 lagi.. so letak la adek (adik)..orang dolu2 eja adik is adek...kekeke..tp rezeki Tuhan kan...aku ada sorang lg yg mkck yg aku panggil aunty...mama seorg yg amat tabah sejak ayah takde..aku tmpt die luahkan masalah..n aku mmg tak kisah

ALONG

Nama sebenar Aziz Shah..lahir pada 5 Mei 1983 kat Hospital Besar, Klang..tinggi ala2 aku..keje kat Proton, Shah Alam..sukar ditafsirkan...huhuhu

AKU

Nama Shah Iza. Ramai yg kata nama aku pelik..ada kata nama cam laki...pe yg mama gtau nama aku, ayah aku yg bagi...konon gabungan nama ayah dan mama..tak dirapatkan atas kepercayaan pd kata2 org yg kalo rapatkan diorg akan berpisah...papepun aku hargai aku ada nama yg jarang2 ada...erm lahir pd 1 Mei 1984 kat Hospital Besar, Klang..org kata best sebab time tu cuti org leh celebrate...erm..ye ke..aku rasa biasa je...kdg2 aku cemburu gak..rakan2 ofis diraikan bile befday dorg tibe...tp aku tak mungkin kan..biasa mama akan jadi org pertama wish...asal aku bangun pagi je die akan wish...cukup..sgt bermakna..

ALANG..

Nama sebenar Mohd Azlin Shah...kwn2 panggil ALIN..cam pempuan laks..lahir pada 21 Julai 1986..kat klinik..hehe..dolu2 time die kecik...die la adik paling aku sayg..lama2 biasa je la kan..paling tinggi dan cerah skit dlm ramai2..erm penah la die ngadu org tibe2 ckp chinese kat die...study kat politeknik sabak bernam...da keje..kat Telok Panglima Garang...keje pe ntah tp ada kene mengena ngan study die la...dip kejuruteraan awam...

UDA...

Nama Mohd Azrin Shah..alkisahnye...asalnye nama ni mak aku nak bg kat Alang tp nurse salah daftar...gitu lew..lahir pada 7.2.1989 kat hospital Tengku Ampuan Rahimah, Klang...pendiam dan suke wat hal sendiri...sebab tu die lebih pandai dari kitorg kot..UPSR biasa je..2A, PMR 4A 4B tp SPM dpt 9A..7A1 dan 2A2..yg 2A2 tu English lew...tu pasal kot die tak dpt study kat oversea..sebagai pelajar cemerlang di Sek Men Teknik Sepang..masuk matrikulasi kat Gopeng, Perak selama setahun..jd best student gak..dpt 4+..now study kat UM dalam Ijazah Kejuruteraan Elektrik...tinggi, manis,kurus dan bercermin mata....

DIKCU...

Nama Mohd Azrul Shah...lahir pada 6.12.1990 kat umah kot...sedang belajar di politeknik shah alam...suka melalak..means menyanyi...wat gaya2 suara artis...tinggi skit dari aku..bercermin mata..die ngan abang aku je yg berhidung mancung ala2 ayah aku...yg lain ala2 chinese look cam mak aku...

Pe yg aku nak cakap...aku rindu sangat kite sume masih kecil2...semuanye indah...semuanye kelakar...ada saje lawak masing2..tp lately aku rasa ada jurang antara kite...masing2 mcm tak bertegur sapa dan bergurau lg...kenape ye...kalo dulu aku rasa takde sesiapa yg lebih menggembirakan aku selain keluarga tp sekarang aku rasa nape mcm pandangan aku tu silap...atau adakah kalo kite da besar, hubungan kekeluargaan pun akan jurang kerana kesibukkan masing2 mengejar cita2 dan membawa haluan sendiri...aku sendiri tak pasti...pe yg aku harap..agar masa menyatukan kite...seperti masa2 lalu...duduk semeja, atau ramai2 sambil bergelak ketawa...aminn...

Aku ingat lagi masa sekolah rendah dulu ada kelas muzik dan cikgu muzik aku ajar lagu ni...best..jom membius cinta


ARIS ARIWATAN..1,2,3,4


Satu….

Kasih nan abadi

tiada tandingi

Dia yang satu

Dua….

Sayang berpanjangan

membawa ke syurga

Kasihnya ibu

Tiga….

Lapar dan dahaga

rela berpayahan

Setianya ayah

Empat….

Mudah kau ketemu

berhati selalu

Beza antara kasih dan kekasih

Ibu….Ku ingat dahulu menyisir rambutku Kemas selalu

Ayah….Menghantar ke sekolah Bergunalah ilmu bila dewasa

Sayang….Dengar lagu ini Untuk kau sandarkan buat pedoman

Jangan manis terus ditelan Pahit terus dibuang Itu bidalan harus kau renungkan

Andai kau beroleh bahagia Ingat itu bukan untuk selamanya

Andai kau dalam sengsara Ingat itu bukan untuk selamanya

Hidup ini sementara….

pesanan dibiuscinta : pada yg minat dan ada masa jom layan lagu ni k...klik je kat butang play tu...sambil2 baca blog nih ke blog org len ke..smbl wat koje ke... layan...




Tiada ulasan: