24 Disember 2008

Iye ke ni??


(pic takde kena mengena ngan catatan di bawah...huhu..sekadar hiasan)



Saje je nak share..nih aku tgk cam pantang larang orang dolu2 pun ada..
saje nak muhasabah diri..tgh2 free nih..
minat?leh join same..
tak minat?boleh layan blog lain..(hahahaha...poyo gilos)

Terdapat beberapa perkara yang mempunyai kaitan dengan kesusahan atau secara lebih khusus sebagai penyebab ditimpa kesusahan dan penderitaan yang mana pada kebiasaannya kita mengambil ringan tentang perkara tersebut. Dalam kitab Al-Barakah fi Fadhl lis Sa'yi Wal Harakah yang disusun oleh Abi Abdillah Muhammad bin Abdul Rahman Al-Habsyi telah diterangkan perkara yang mempunyai hubung kait dengan kesusahan seseorang.
1. tidak sembahyang atau solat. (ekh...takkan la tak pernah..hehehe)
2. tidak membaca Bismillah ketika hendak makan. (mesti la penah..manusiakan mudah lupe)
3. makan atas pinggan yang terbalik. (camne nih...tak paham lew)
4. memakai kasut atau sandal memulakan sebelah kiri. (cam tak penah jek..)
5. menganggap ringan apa2 yang terjatuh dalam hidangan makanan. (pe yg jatuh?)
6. berwuduk' di tempat buang air besar atau air kecil. (kbykan tmpt mmg takde tmpt wuduk yg khusus..contohnye umah aku..ekekeke)
7. suka bersandar pada pintu rumah. (penah la gak..kalo org datang tuh..tue la aku wat dulu..cam tade tulang belakang..hehehe)
8. suka duduk di atas tangga. (tade tangga..tp kalo ada..mmg suke)
9. membiasakan diri mencuci tangan di dalam pinggan selepas makan. (jarang..kecuali bekas air basuh tangan da penuh..ekh paham kan...hehehe)
10. membasuh tangan dengan tanah atau bekas tepung. (mana penah..cam pelik jek)
11. tidak membersihkan rumah. (of course la penah...aku kan rajin..:P)
12. membuang sampah atau menyapu dengan kain. (lap ngan kain penah lew..sama ke?)
13. suka membersihkan rumah pada waktu malam. (oh tidak! telah maklum kn yg aku rajin)
14. suka tidur di atas muka. (jarang sangat..tak benapas kang..huhuhu)
15. membakar kulit bawang. (pelik nih..ada ke org wat..SAPE WAT GTAU..sebab aku x paham)
16. menjahit baju yang sedang dipakai. (tak penah kot..sebab rajin sangat ke aku menjahit)
17. mengelap muka dengan baju. (org laki suke nih..ekekeke..tp mustahil la aku tak penah..sebab aku kan comot)
18. berdiri sambil bercekak pinggang. (si die suke nih :P)
19. tidur tidak memakai baju. (tidak lew..sejuk..)
20. makan sebelum mandi hadas. (ehehehe :D)
21. tergesa-gesa keluar dari masjid selepas menunaikan solat subuh. (cam penah pulak aku solat subuh kat masjid...)
22. pergi ke pasar sebelum matahari terbit. (uik..tade la rajin mcm tu bangat)
23. lambat pulang dari masjid. (tidak dinafikan...aku lew antara org yg akan cepat lik kalo g masjid)
24. doakan perkara yang tidak baik terhadap ibubapa dan anak-anak. (glew ke ape..arap tidak)
25. kebiasaan tidak menutup makan yang dihidangkan. (penah...kan aku rajin)
26. suka memadam pelita dengan nafas. (kalo time besday camne nih..oh itu lilin)
27. membuang kutu kepala dalam keadaan hidup. (ok kena matikan dulu ek kutu itu..huhu)
28. membasuh kaki dengan tangan kanan. (keadaan mcm ne nih..kalo jirus air ofkos tngn kanan..tp kalo pegang kaki..tangan kiri lew..)
29. membuang air kecil pada air yang mengalir. (he..bermaksud membuang time mandi kat sungai ngan pantai ke...he...jwp sendiri2 la ek)
30. memakai seluar sambil berdiri. (biasa sesangat)
31. memakai serban sambil duduk. (chop!!pe ek rupe aku kai serban..ahaks!)
32. mandi junub di tempat buang air atau tempat najis. (errk..dah mmg bilik air tu tmpt buang air kecil)
33. makan dengan menggunakan dua jari. (wah..ni utk dijawap oleh org gedik, tak selera mkn dan takde jari yg cukup jek..hehehe)
34. berjalan di antara kambing. (tade kambing di sisi aku)
35. berjalan di antara dua perempuan. (mesti la ada... ke kenyataan ini utk kaum adam shj??)
36. suka mempermainkan janggut. (ye...aku ada janggut sesangat..)
37. suka meletakkan jari jemari tangan pada bahagian lutut. (cam biasa tgk org laki wat)
38. meletakkan tapak tangan pada hidung. (tgh bayang gaye aku sekejap..perlu ke wat camtu)
39. suka menggigit kuku dengan mulut. (nope!)
40. mendedahkan aurat di bawah sinaran matahari dan bulan. (ahaks!ofkos lew)
41. mengadap kiblat ketika membuang air besar atau air kecil. (ops!!)
42. menguap ketika solat. (ye sudah tentu pernah)
43. meludah di tempat buang air besar atau air kecil. (puih...jarang lew nak meludah)

p/s: seandainya ini fakta...betapa banyak amalan aku adalah penyumbang kepada kesusahan aku sendiri


(pic ni pun takde kena mengena ngan catatan di atas...huhuhu)

Tiada ulasan: