16 Julai 2009

Tidak berbelanja?

FOMCA menetapkan hari ini 16 Julai 2009 sebagai Hari Tidak Berbelanja. Tahun kedua. Kalo tanya pada diri sendiri, pantas jawab tak boleh lagi2 hari kerja. Kalo weekend duk umah satu hari tu boleh la jugakkan. Masak dan makan di rumah je kan. Itu pun kena berbelanja. Lain la kalo kite da beli keperluan tu lebih awal. Atau masak je apa yg ada. Kalo waktu kerja?

Boleh sebenarnya. Sebab tujuan utama FOMCA adalah untuk kita memikirkan tabiat berbelanja kita seharian. Bukan tak berbelanja langsung. Kalo tak berbelanja langsung lagi bagus la kan. Kalo selama ni kita kuarkan duit macam air. Ari ni kita kuarkan duit hanya untuk keperluan sahaja. Bukan mengikut nafsu. Bagi yang berkenderaan sendiri, mmg tak dapat dielakkan untuk minyak, tol dan parking kan. Kalau yang dapat kurang atau elak salah satu dari tu mmg beruntung la.. Kalo yang tumpang kawan lagi la besh kan. Tapi dalam best2, ada gak yang hulur skit sebab segan gak kan tumpang kosong mcm tu. Bagi yang naik bas lagi jimat kan.

Kalau bab makan pulak, leh bawa bekal je. Tapi bila ramai yang tak tahu awal dan baru tahu hari ni, leh amalkan Brunch iaitu Breakfast + Lunch ye tak..he. Tak kira la nak sarap je atau nak lunch je atau nak makan antara Breakfast dan Lunch atau nak makan waktu pagi dan simpan skit utk lunch kan. Terpulang. Siapa yang berpuasa, bonus la ye tak. Pahala dan jimat sambil sahut langkah Fomca itu.

Pe lagi? Yg hari ni sambut besday atau anniversary? Nak beli keperluan rumah? Takleh tunda hari?terpulang la nak sambut atau tak.. kalo wat atau sambut ala kadar pun kire sokong juga kan. Sebab kita fikir juga cara kita berbelanja. Kalo sekadar wish lagi la sokong, ye tak.. Apa yang penting kite berbelanja secara berhemah. Ingat duit kita bukan cuma untuk hari ini, tp mungkin ada keperluan di masa akan datang. Itu baru dikatakan bijak berbelanja. Menyimpan, beringat2 dahulu, bersenang2 kemudian. Jom share ide BERJIMAT..

Nak makan apa ek sarapan ni? Mcm teringin nak makan lontong lew. lama da tak makan :P
Boleh ke blog nad sbb ada info pasal langkah2 berjimat juge..

Tiada ulasan: