28 Julai 2009

kesuburan

Hari ni pepagi lagi da sakit perut. Suamiku pun sakit perut dari semalam. Adakah penangan makan kenduri, atau aku mengambil sedikit kesakitan suami. wow romantiknya. ops terlebih sudah..xceli nak share berkenaan dengan kesuburan since aku pun berminat dgn fakta itu.




SETELAH memahami beberapa perkara di bawah, anda akan lebih memahami mengenai kitaran haid anda:

Fakta Pertama - Kitaran haid seseorang wanita adalah bilangan hari di antara dua kedatangan haid berturutan. Jika bilangan atau tempoh hari di antara hari pertama kedatangan haidnya pada sesuatu bulan dengan hari pertama haidnya pada bulan berikutnya adalah 32 hari, kitaran haidnya adalah 32 hari untuk bulan terbabit.

Fakta Kedua - Tidak ramai wanita mempunyai bilangan hari kitaran haid yang tepat setiap bulan. Ada kalanya kitaran haidnya 30 hari, ada kalanya 28 hari dan sedikit berubah-ubah.Ini tidak bermakna seseorang itu tidak subur, malah ramai wanita yang subur mempunyai corak kitaran haid yang sedikit berubah seperti di atas.

Ini adalah contoh wanita yang mempunyai kitaran haid yang tepat. Jika kitaran haid A tepat setiap 30 hari dan jika A didatangi haid pada 20 Jun lalu, boleh diramalkan A akan didatangi haid pada 20 Julai, 19 Ogos, 18 September, 18 Oktober, 17 November dan 17 Disember, iaitu tepat setiap 30 hari.Tarikhnya berbeza kerana bilangan hari dalam bulan kalendar adalah berbeza iaitu 30, 31 atau 28/29 hari (jika Februari).

Maka, jika B didatangi haid tepat pada setiap bulan contohnya pada 10 hari bulan untuk setiap bulan berturutan, kitaran haid B sebenarnya tidak tetap, tetapi boleh dikatakan teratur kerana bilangan harinya hanya sedikit berbeza. Selain itu, besar kemungkinan (namun tidak semestinya), kesuburan B elok iaitu berlaku ovulasi dengan teratur.

Sekarang, anda boleh menyatakan dengan pasti jenis bilangan kitaran haid anda serta ketepatannya iaitu sama ada ia tepat, sedikit berubah atau banyak berubah? Setelah mengenal pasti bilangan hari kitaran haid anda, kini anda perlu memahami beberapa fakta tambahan berikut:

Waktu subur berkait rapat dengan waktu ovulasi (pengeluaran telur matang).Fakta Ketiga - Kebanyakan kajian menunjukkan ovulasi berlaku 14 hari sebelum fasa luteal kitaran itu tamat dan seseorang didatangi haid (jika tidak hamil). Ada kajian lain pula yang melaporkan ovulasi berlaku sekitar 12-16 hari sebelum fasa itu tamat.

Bagi wanita yang mempunyai kitaran haid 28 hari secara tepat setiap bulan, bolehlah dikatakan ovulasinya berlaku 14 hari sebelum haidnya iaitu pada hari ke-14 setiap kitaran.

Bagaimanapun, bagi wanita yang mempunyai kitaran haid setiap 30 hari pula, ovulasinya pula adalah pada hari ke-16 (kitaran 30 - 14 hari fasa luteal).

Bagi wanita yang mempunyai kitaran haid yang sedikit berubah, misalnya jika kitaran haidnya paling pendek 27 hari dan paling panjang 34 hari, maka waktu ramalan ovulasinya adalah di antara 27-14 = hari ke-13 sehingga 32-14 = hari ke-18. Malangnya, tarikh tepat ovulasinya hanya boleh dinyatakan setelah dia didatangi haid berikut. Sukar untuk membuat persediaan bersama dan ini hanya menambah tekanan untuk membilang hari.

Fakta Keempat - Didatangi haid tidak semestinya bermakna seseorang itu subur atau ada mengalami ovulasi. Ini sering menjadi salah faham.

Fakta Kelima - Kesuburan wanita juga tidak hanya tertumpu kepada ovulasi saja. Terdapat faktor lain seperti tiub falopio dan rahim.Anda dinasihati tidak terlalu memikirkan ketepatan tarikh, waktu subur atau ovulasi ini. Lebih elok dan lebih berkesan (seperti laporan kajian) jika hubungan seks dimulakan setelah haid habis dan dilakukan kerap, sekurang-kurangnya setiap tiga hari.

Ini bagi memastikan sperma suami yang masih hidup sentiasa berada di dalam tiub falopio pada bila-bila masa menunggu kedatangan ovum anda.

Kebanyakan sperma mampu bertahan selama sehingga tiga hari saja, malah ada yang mati sejurus dikeluarkan bersama air mani sewaktu ejakulasi, ada pula yang dapat bertahan lebih lama.

Itu pun jika bilangan dan kualiti sperma suami normal.

Selain itu, beberapa petanda tambahan dapat membantu anda mengenalpasti ovulasi seperti lendir atau mukus jernih berupa hingus cair, sakit sebelah ari-ari (mittelschmerz), ujian air kencing (kit peramal ovulasi), pemeriksaan mikroskopik sampel air liur (mengesan corak 'fern') serta perubahan suhu badan yang juga boleh membantu.

Semua ini hanya berkait dengan ovulasi sedangkan kesuburan wanita mempunyai beberapa faktor lain. Seeloknya berjumpalah dengan doktor anda untuk pemeriksaan kesuburan.

p/s: byk laman web yg menyediakan kalendar kesuburan. cthnye: Ratuhati.com, BaiBoo, BabyCenter, dll. Ini cuma hanya sekadar usaha. Tawakal itu penting kan.


Tiada ulasan: