26 Mac 2009

`T.A.B.I.A.T B.U.R.U.K~orang pompuan~




Perkara2 ni kerap dilakukan kaum wanita di bawah sedar tetapi sangat membinasakan perhubungan. Untuk wanita yang sudah berumahtangga kena lebih awas dengan sifat ini. Elakkan daripada mengamalkannya kerana ianya tidak membawa sebarang kebaikan kepada perhubungan. Wanita sering menuduh dan tidak perasan yang mereka melakukannya. Penggunaan perkataan “tak pernah”, “selalu”, “memang”, antara yang sangat bahaya akan tetapi selalu sangat digunakan oleh kaum Hawa untuk membantai pasangannya.
Katalah hati sakit kerana dia tidak melakukan sesuatu yang anda inginkan. Dialog atau tuduhan yang akan keluar ialah

“You tak pernah care pasal I!” atau “Abang tak pernah nak buat apa-apa untuk saya!”.


Lantas, hati si lelaki tadi akan berdarah kerana tak mungkin aku tak pernah melakukan apa-apa untukmu, sayangku. Kenapa kau menuduh aku sebegitu teruk sekali? Adakah aku ini tak berguna langsung?, itu yang difikir lelaki yang dituduh kamu. Atau

“You selalu berperangai macam ni.” Ouch!

“Abang selalu buat tak endah apa yang saya suruh!”. Dan apabila perasaan marah memuncak

“You memang tak sayang I!!!! Atau

“Abang memang tak hiraukan saya!!!” Ouch! Ouch! Ouch! Lelehan darah di hati lelaki semakin mengalir dirobek oleh kekasihnya itu.


Untuk mengekalkan perhubungan, elakkan daripada menggunakan perkataan-perkataan general yang sebegini. Tidak adil untuk si dia. Gunakan perkataan-perkataan yang positif dan sekiranya anda ingin tekankan tentang sesuatu topik, gunakan topik itu sahaja, jangan di’am’kan tujuan anda.

“You tak sms I pun tadi masa lunch. Next time smslah, ok.” Adalah lebih baik daripada “You tak pernah care pasal I, tak sms pun!”.

“Abang lupa beli magazine yang saya kirim tadi” adalah lebih baik daripada “Abang tak pernah nak buat apa-apa untuk saya”.

Atau “Abang tak buang sampah yang saya suruh tadi. Nanti berbau lah rumah” adalah lebih baik daripada

“Saya sorang je buat kerja kat rumah ni, suruh tolong sikit pun tak boleh!”


Gunakan peristiwa yang spesifik dan jangan hentam general terhadap semua aduan yang ingin anda buat.

Satu lagi yang perlu dielakkan ialah menuduh perkara yang belum terjadi. Contohnya suami anda berpakaian kemas dan bergaya kerana hari ini dia ada meeting dengan important client. Melihat kelainannya pada hari ini anda terus mengeluarkan komen,

“Nak pergi jumpa girlfriend ke pakai bukan main smart ni?” Lelaki tidak gemar komen-komen sinis begini. Kalau kita pun kena sindir pagi-pagi, sakit hati juga. Dan perlu diingat, cakap banyak-banyak kali jadi doa. Jadi janganlah doakan dia ada girlfriend ye. Daripada cakap ayat itu, mulakan pagi dengan

“Amboi… handsomenya suami saya ni. Bertuah sungguh dapat husband kacak bergaya” atau “Masih kacak lagi husband I ni, teruja tengok.” Bukan sahaja dia akan gembira, anda juga akan dapat perasaan positif itu.
Kalau suami balik lambat sikit dan telefon anda untuk memberitahu, janganlah jawab begini “Alah…. Orang lain takde lah kerja sampai lewat macam abang, entah-entah pergi ke mana..” sedih suami mendengar kerana kerja kuat pun dikutuk isteri. Hati nak balik rumah pun jadi hambar. Tu pun dah bagus suami nak kol bgtau kan daripada kite risau die tak balik2!! Adalah lebih baik kalau dijawab begini

“Ye ke? Kesian suami mama kerja kuat. Lepas kerja terus balik ye. Rindulah.” Suami mana yang tak nak bergegas balik jumpa anak isteri?
Tuduhan begini tidak mendatangkan kebaikan kepada perhubungan. Kita pun tidak suka dituduh yang bukan-bukan. Katalah kita shopping balik lambat sikit dan sampai sahaja di muka pintu suami menyindir “Amboi lamanya pergi shopping. Pergi shopping ke pergi jumpa boyfriend ni?”. Berdesing juga telinga. Dahlah penat membeli barang, kena tuduh lagi. Begitulah juga perasaan mereka apabila dituduh membabi buta.
Apabila berbicara, gunakan perkataan-perkataan positif. Daripada hantar mesej

“Abang ni tak ingat sayalah!” adalah lebih baik menghantar

“Saya rindu Abang.” Perkataan yang baik-baik akan menghasilkan reaksi yang baik-baik. Jangan impikan reaksi yang cintan cintun romantis apabila perkataan yang anda gunakan bagaikan sudah sedia untuk berbalah. Mulakan hari baru anda dengan azam untuk menjaga tutur kata dalam perhubungan agar ikatan lebih mesra dan berpanjangan.


-Renung2kan..dan selamat beramal~~ ;P

3 ulasan:

suee berkata...

bagus, nmpk cam da bsedia utk jd wife,hehehe baca artikel cmni amat mbantu, org yg baca cm sue nih pun leh amik iktibar utk jauhi dr tabiat buruk tu

Ija1202 berkata...

Ermmm...info yg berguna...esok2 dah kawen leh amalkan...hehheee

nanonano berkata...

sharing is caring,
tenxs ;)