11 Mei 2011

Klinik 1 Malaysia

Atas nasihat ramai di facebook dan baca dalam buku Pa & Ma mengenai tanda-tanda anak anda tidak sihat, aku dan suami bawa Aisy ke klinik.
Malam-malam mencari Klinik 1 Malaysia.
Di Taman Megah Ria.
Bagi MyKid.  Lupa bawa Kad Biru.
Jumpa nurse.
Nurse (N): Umur setahun ye?
Aku (A): Belum.  9 Bulan.
N : Kenapa?
A : Dia tak aktif macam selalu.  Batuk teruk.  Lembik je. (actually bila nak pergi klinik tu lah dia tetibe aktif)
Nurse ambil cek guna satu kertas letak kat dahi.
Bukan main Aisy tolak.
N: Nak aktif macam mana.  Macam tu letak dia kat padang bola la. Kuat ni dia tolak tangan saya ni.
Aku apa lagi, jujur bagitahu yang dia aktif pula bila nak datang ke klinik tadi.
N: Kami ada ubat demam saja.  Kalau agak-agak dia teruk bagi la. Kami tak dibenarkan beri ubat batuk atau selsema kepada budak di bawah umur 2 tahun.  Ada suratnya.
A: Kalau dia teruk, biarkan je ke macam mana?
N: Kita akan nasihatkan guna cara lain macam letak vikcs atau bagi minum madu.
A: Kalau macam tu, kenapa swasta beri ubat tu?  Saya dah pun beri Aisy ubat swasta kepunyaan sepupu dia.
N: Kalau doktor dengar awak bagi anak awak ubat orang lagi lah doktor marah awak. (Bla Bla Bla..apa yang dapat aku simpulkan katanye budak baru nak ada antibodi jadi sangat tak baik kasi bayi bawah 2 tahun ubat batuk dan selesema.  Terutama antibiotik.  Akan menjejaskan pembinaan antibodi dalam badan bayi) Biasalah budak.  Perangai berubah-ubah.  Takkan aktif je.
A: Owh mungkin sebab dia ini tak sihat sebab kami bawa dia pergi kenduri di KL.  Diorang kemas rumah.  Mungkin habuk dia batuk.
N: Aah mungkin sebab tu dia bersin (Ekh aku cakap batuk, mana dia tau Aisy kuat bersin sama).
A: Betul gak tu.  Lagipun cuaca kan.
N: Ha, ye lah.  Ramai datang klinik sekarang ni sebab cuaca.
A: Tapi ubat demam tu masih ada lagi.  Aisy ni tak suka makan ubat.  Dia tolak-tolak.  Makan ubat sepupu dia pun kami paksa. Pegang dia.
N: Owh bijak ye budak ni, pandai dia. (Sambil pandang aisy)
tapi tetap bagi ubat demam..Seronok aku. Walaupun sekadar pergi je. Tapi borak tu dapat ringankan isi hati aku yang risau.

p/s: jaga kesihatan anak anda juga ye.


Tiada ulasan: