04 Mei 2011

Ingatan semasa awal Selepas BersaLin..

Salam.
Aku RINDU berblogging.
Jadi, keluar idea untuk bercerita kenangan tentang saat-saat mula jadi ibu.
Memang sudah lama nak bercerita, cuma perhatian aku lebih pada Aisy sejak ada dia.
Kenapa orang lain yang ada anak boleh? Ntah, tapi.. (ceh! alasan)
Kalau aku mengadap laptop, laju je dia tolong aku tekan2 dan tutup laptop..dengki la tu..aisy nak ibu ngadap Aisy je kan..hiks!
Ni aku ambil masa kat ofis. Aku sangat sibuk di ofis.. Tak campur orang yang suka lepak tempat aku untuk bergosip lagi. Ahaks! Kadang-kadang kalau kita sibuk sangat nak buat kerja je pun tak guna.. Eh! baru sedar da melalut dan lari topik..
Ibu ingat masa aisy baru-baru keluar..
  • telor aisy beso..kalo sape tgk pun kata beso..ramai suruh tuam..takut air pasang dlm surut pukul 5 katanya..brape kali je ibu tuam..tak sempat ar (alasan)..ibu takut aisy pancut ibu (alasan lagi)..ekceli ibu ada mimpi telor aisy beso masa ngandungkan aisy..ibu dapat gerak hati anak ibu laki..ramai ckp anak ibu laki..dan dalam trimester pertama cek up, pertama kali jumpa doc, dan doc scan dan write XY..ibu da agak gak..tapi semua tu ibu senyap sendiri..tanya kat doc tu pun tak..kalau cakap pun, ngan ayah je..tak mau kecoh..ekh melalut..ha, pasal BESO tu..dalam beberapa bulan maid kat umah mentua ada cakap, dia kata mesti aku suka bawa barang dalam bilik air..hah?! ko skodeng aku ekh! ehehe..betul buk! saya ni sembelit...sy paling menci duk lama2 dalam bilik air..jadinya saya main SUDOKU sambil membuang.. =P
  • nurse yang sambut kata BERSIH...dorang lap-lap tengok gitu je..sape yg ada baca entry aku yg lalu tau la..sblm aku nak g spital pun aku duk mencari air kelapa..since 7 month aku da minum seminggu sekali, da perabih batang pokok tu baru lew tak minum dan mencari.  kalau ada, lau tak ada..tak da la aku merentan...tawakal jek..kalau tgk report pun tak da TANDA LAHIR..tapi makin sehari makin nampak pulak tanda lahir budak comel ni..kat muka dan kat kaki..hah! tu dia anak ibu.he..
  • Aisy PUTIH. nurse yg ngelap pun cakap putihnye..Ibu pelik sebab ibu tengok dak2 baru lahir MERAH.. tapi tak fikir apa lah..  Ada yang kata ni dah besar gelap ni, kalau yang merah tu da besar, putih.. Ok, aku terima..siap sepupu Aisy keluar, ibu cakap menda sama....samalah masa hantar cek kuning..duk tengok anak cina, melayu n india sume muka merah..anak aku je putih..plus da ada ruam susu sket :P..yang ibu pelik bila mak ayah budak tu gelap, takkan da besar anak dia nanti putih, cet teruk gak detik hati aku..ahahaha..sekarang sepupu Aisy da besar pun..kulit aisy terang skit dari dia..so orang cakap tu tak betul! =P Tapi kalau da besar Aisy gelap, ibu tak heran pun sbb ayah time kecik pun, putih..da beso ...eheehe..
  • Ayah cerita kat ibu, yang dia seram tengok ibu kena gunting.  Siap menganjak ke belakang. Patut la ibu perasan dia terkebelakang tetiber.  Oleh itu, hargai ibu ya.  Ibu da tak rasa sakit digunting tu lagi, sakit bersalin lagi sakit.  Huh!
  • Semua kata rupa ayah. Mana tak nya..kat bilik, masa tu ada pic ayah time kecik2 sebeso-beso alam.  Kadang ibu cakap ngan Aisy sambil pandang gambo tu. Ater, anak ibu sebijik rupa gambar tu. Kadang jeles gak..tapi ok la rupa ayah..maksudnya tidak syak lagi! ahahahaha...


nota kaki: pe lagi ekh..next time update..da tak  hingat..urat da putuih..hiks!







Tiada ulasan: