10 September 2014

~Muhammad Aisy Hafiy~ 4 tahun~


Assalamualaikum.

Sebenarnya hari ini bukan birthday Aisy pun.  Birthday Aisy 2.8.2010.  Maknanya sudah sebulan lebih pun. Tapi saja hendak buat entry pasal Aisy.  Dulu rajin berbicara pasal Aisy dekat sini.  Rindu pula hendak cerita pasal Aisy.  Lagi-lagi lepas cerita pasal Zahra dalam post yang lalu.

Birthday Aisy yang ke empat merupakan birthday Aisy yang pertama kali bukan dalam bulan Ramadhan.  Kali ini pada 6 Syawal.  Jadi alang-alang beraya rumah pakcik aku sebab dia ajak datang rumah masa itu, makanya aku bawa kek dekat rumah dia.  Tapi disebabkan anak-anak dia sudah besar, dia minta sambut rumah sepupu aku, anak Mak Lang.  Makanya kami menunggu sampai ke malam sebab sepupu aku itu pergi beraya.  Al-Maklumlah esoknya hendak sekolah jadi dia kata dia pulun beraya.

Hampir hancur juga kek Aisy sebab Aisy dan Zahra tidak sabar hendak tunggu mereka habis beraya.  Simple saja sambutannya tapi alhamdulillah, asalkan anak-anak happy.  Budak kecil kan bukan reti hendak minta apa-apa.  Bersyukur saja dengan apa yang ada.  Hehe. Apa yang penting ibu doakan anak ibu kekal sihat, bijak dan soleh dengan hendakNya.

Okay, ibu pun hendak simpulkan anak lelaki ibu yang berumur 4 tahun ini:-

- Seorang yang comel.  Ramai juga puji dan kata (bagi aku, doa) handsome bila sudah besar nanti.  Aamin.  Moga cantik wajah dan akhlaknya.

- Masih lagi belum putus susu dan pampers.  Kalau lepas mandi pag memang tidak pakaikan pampers, kencing ok lagi taip yak memang tidak boleh percaya lagi.  Malam pun masih pakaikan pampers lagi.  

- Susah mandi.  Macam-macam alasan.  Kalau mandi pagi, bila ayah mandi, mesti cakap hendak mandi dengan ibu.  Tapi alhamdulillah 2 hari ini dia tidak minta pun.  Malam itu sebelum tidur pesan dekat dia, esok mandi dengan ayah tau, ok katanya.  Kena buat pendekatan macam ini rupanya.

- Belajar dekat KEMAS ini, yang nampak perubahan dari segi warna lah.  Sudah lawa sikit, kalau tidak, satu warna saja semua satu muka.  ABC, 123, Alifbata masih tidak berapa lancar lagi baca dan tulis.  Perancangan tahun depan hendak sekolah lain.  Memang dari awal ingat belajar dekat KEMAS cuma untuk beri pendedahan saja.  Sebab cita-cita hendak sekolahkan anak-anak sekolah Cina.

- Pandai memujuk kalau hendak sesuatu.  Contoh dengan adik, minta baik-baik tapi kalau tidak dapat, rampas juga.  huhu. Apa yang adik pegang itu yang dia hendak, sama je dengan Zahra. Contoh lain, dengan Mak Ngah (Cikgu) dia, balik sekolah, konon-konon hendak beli roti, pastu minta mainan sekali.  Ahaks!

- Suka menyibuk /rajin tolong ibu di dapur.

- Pernah buat susu sendiri.  

- Suka pegang pusat kalau menyusu.  Sama macam Zahra.

Apa lagi ea?  Lain-lain biasa saja kot.


p/s: Misi semalam masih tidak tercapai.  Wuarghhh..sudah sebati kah?

Shah Iza Shahdan 
Pengedar Shaklee [ID: 913771] 
017-7807014

Tiada ulasan: