11 September 2014

~Hamil Anak Ketiga - Genap 16 minggu~

Bismillahhirrahmaanirrahim...

Assalamualaikum

Wah! Tepuk bahu sendiri.  Bukan sebab mengandunglah! Tapi sebab rajin update kat blog sendiri kebelakangan ini...Kahkahkah...

Serius aku rindu zaman berblogging dengan rakan-rakan di Kementerian Kewangan, melihatkan mereka sering berblog, baca blog mereka, buat aku rajin berblog.  Kini, mood berblog kembali.  Mungkin sebab aku rajin baca blogger catatkan susunatur rumah.  Minat ke arah itu sekarang.  Mungkin juga hendak share pengalaman peribadi.  Kalau pasal biz, kena buat research sikit, aku kan "rajin".  Hahaha.  Ini pun hendak tempek gambar tak dapat, makanya baca je lah tulisan aku yang gamaknya memboringkan..hehe..


Owh, berbalik pada tajuk post! Ya, saya ibu mengandung.  Entah kenapa anak ketiga ini macam terima ucapan tahniah aku rasa janggal.  Haha.  Ada sekali terpacul di mulut, "ala, anak ketiga, bukan anak pertama pun", mungkin dalam hati aku orang lebih teruja anak pertama kan.  Maafkan ibu ya, baby dalam perut ibu, ibu bangga punya kamu sekarang.  

Ya, bila mengandung anak ketiga, samalah aku mengandung anak kedua, tiada keterujaan, biasa saja, tiada hendak jaga sangat.  Kalau anak pertama rajin minum susu, anak kedua minum milo saja, sian anak kedua ibu gelap.  Hehe.  Jadi, disebabkan insaf bab itu nanti ibu cari susu kambing ye sayang, lagi terbaik dari anak pertama.

Sepanjang mengandung pun jarang makan vitamin yang dibekalkan.  Bila ingat sahaja, tapi dalam minggu lepas atau minggu ini aku pastikan sebelum tidur, makan vitamin, kesian baby ibu dalam perut.

Masa anak pertama dan kedua, selalu kena kejang otot, orang panggil mengkarung, jadi aku tambah Ostematrix Shaklee di samping vitamin lain yang nurse bekalkan iaitu B complex, Asid Folik dan Vitamin C.  (Masa di KD Plentong tidak pernah dapat bekalan vitamin C). Iron pun dibekalkan tapi sampai sekarang masih tidak berkesempatan makan. Masa mengandung Aisy dan Zahra dua-dua aku ada masalah hb rendah di tengah-tengah mengandung, maksudnya masa awal daftar buku normal, pastu ada, hendak dekat bersalin normal.  Harap-harap tidak makan iron ini Ahad nanti (14/9/2014) jumpa doktor oklah ye.  Kenapa tidak makan?  Sebab nurse suruh ambil sebelum makan.  Lupalah!  

Oh ya, aku sudah buat buku pink pada 24/8/2014 di Klinik Sultan Abdul Samad, Johor Bahru.  Biasa cek up di KD Plentong.  Ramai sangat.  Jadi saja beralih angin sebab pernah tumpang cek Zahra, tengok tidak ramai. Masa itu baru 13 minggu.  Alhamdulillah semua ok.  Cuma masa ambil tekanan darah, tekanan darah aku rendah sangat, 70/40, nurse itu ambil sampai 3 kali baru dapat 90/60.  Dia tidak puas hati.  Masa itu aku memang tengah pening.  Aku datang tidak makan sebab ingatkan sekejap je sebab patient tidak ramai, rupanya lama juga menunggu.  Nurse sini buat dengan slow motion dan tenang, senyuman yang teramat manis, jadi, sabar sajalah.  Masa dia ambil darah aku makan roti, beli dekat situ juga.  

Bila jumpa nurse yang dekat dalam, dia tanya ada ambil vitamin tidak?  Aku cakap tidak.  Sebenarnya stok vitamin Shaklee banyak lagi cuma masa mengandung ini memang tidak ada hati hendak makan, badan melepek saja.  Mana tidaknya, aku mengandung sejak puasa lagi, dari puasa aku sudah tinggalkan Shaklee, kadang saja aku ambil ESP waktu pagi dan malam ambil Ostematrix sebab aku ada masalah penghadaman.  Nurse kata patut sebelum pregnant kena ambil asid folik, dalam hati, ye saya tahu nurse... cuma tidak amalkan saja :P

Aku memang alami masalah sembelit, mana tidaknya malas minum air juga.  Lepas puasa semua malas...macam harem kan?  Tapi hari ini memang nekad hendak back to normal.  Habiskan 2 liter air di pejabat.  Ada seminggu kot tidak membuang ini.  Patutlah perut buncit.  Kalau dulu mengandung 3 bulan perut normal je, tapi ini terasa buncitnya.  Yang best orang duk tegur, "Mengandung ke?  Tapi tidak nampak lagi"  "Badan tidak naik pun" Paling banyak, "Tidak nampak pun"  Aiyooo baru 3 bulan kot, bukan 7 bulan..  Menyesal pula gatal mulut bagitahu kat facebook awal, kalau tetiba nampak perut je baru bagitahu lagi senang kan?  


Ini aku baru lepas search gugel.  Tengok 14 minggu itu tet*k lagi besar dari perut.  Normal okay.  Memang tidak nampak. Tapi aku ini perut dengan tet*k dah sama beso, sebab sudah lama tidak memerut.  Itupun masih kata kecil.  Sedeyyy...


Lepas tepek status 11 minggu itu, ada lah baca artikel yang tidak boleh bagitahu umum selagi belum lepas trimester pertama, oh, baru tahu.  Hahaha.  Lantak lah, aku bukan mengandung anak first, setahu aku jangan bagitahu itu yang anak first, sebab tidak mahu terlalu teruja dan mengharap dan bila berlaku keguguran, ko sendiri menyesal dan malu. kan?


Okaylah, jumpa lagi!

Siapa hendak top up vitamin jangan lupa hubungi ibu mengandung ini tau..  Hahahaha...



Shah Iza Shahdan 
Pengedar Shaklee [ID: 913771] 
017-7807014
 


Tiada ulasan: