15 September 2014

Antibiotik dan gatal satu badan!!!

Assalamualaikum...

Ikut hati rasa hendak menjerit, melolong, memekik...Satu badan gatal-gatal, merah-merah.  Semalam aku demam hari kedua, kebetulan semalam tarikh check up.  Jadi, pergilah boleh minta MC juga.  Nasib dapat.

Masuk-masuk doktor tanya boleh tidak datang jumpa dia hari Khamis sebab scanner kat situ katanya tidak boleh ukur janin.  Pulak.  Berapa kali hendak datang.  Terpaksa la cakap boleh kan.

Bila cakap boleh, doktor tulis sikit dan sign.  Ekh senang kerja, apa lagi memang niat hendak mengadu domba. Makanya bagitahu lah doktor yang ada "guli" dekat bawah telinga aku..Dia kata takut ada infection kot.  Makanya dia bagi aku ubat antibiotik, ngadu demam dapat paracetamol, ngadu buasir, dapat ubat roket (siapa buasir tahulah) dan ubat cairkan najis.  Hamik.

Dari dalam bilik doktor lagi, doktor suruh ambil ubat-ubat mana tak da, ganti lain, ubat sapu je takda dia suruh ambil dekat Mahmoodiah nanti.  Ubat sapu itu untuk dagu aku ini, asalnya jerawat, aku duk picit-picit membeso jadi nanah. Tapi da kurang sikit sebab aku da mengurangkan aktiviti mengopek luka nanah tu dan letak Herbal Blend Shaklee.

Lepas jumpa doktor, ambil darah, perut aku memang kosong masa ini sebab tidak lalu makan.  Demam la kan.  Makanya bila ambil je da mula loya.  Nurse kata da lapar ini, nanti jangan ambil susu ye, tak elok untuk perut kosong.  Makan sikit-sikit tau.  Ajak asben keluar cepat sebab rasa nak muntah, duk tahan-tahan tarik nafas, tak nak fikir, adei, termuntah juga sebelum keluar pagar (rumput).  Hadoi..

Lepas itu balik dalam perjalanan cari roti, ikut pesan nurse.  Pastu terus singgah umah mentua.  Dia orang nak g hantar anak buah kawen belah laki kat Kota Masai.  Kitorang memang da siap bawa baju.    Badan da lembik memang rasa tak nak pergi, ada kawan adik pun cakap tak nak pergi, jadi cakap dengan suami tak nak pergi juga.  Dia macam tak kasi je.  Senyap je lah. Sempat lah tidur sekejap kat rumah mentua.  Bila jaga, terasa sakit pinggang tidur dekat karpet je. Bersiap tukar baju je, malas nak mekap, takda mood.

Pergi kenduri, boleh pula pengapit cakap dengan kompang, gerak jauh sikit, tak mencabar dekat sangat katanya, adoi badan da la tak larat, makanya aku duk tepi depan dewan je.  Haha.  Iring dari situ.  Jadilah.

Lepas makan, tunggu lama sangat, pengantin bergambar sume, tukar baju hendak potong kek, minta la encik suami ambil ubat kat dalam kereta.  Makan ubat demam dengan antibiotik.  Pergh baru buka je da bau kebusukan antibiotik tu, bila telan lagi lah tidak ingat dia punya busuk, rasa hendak termuntah.  Nasib dapat tahan, kalau tidak mana nak letak muka dekat situ.

 Masa kenduri itu, emak pengantin (kakak tiri encik suami) ajak jalan ke Tanjung Puteri, dalam hati aku, ah sudah aku dah la tidak sihat.  Alhamdulillah, lepas makan ubat itu rasa berpeluh la masa dalam kereta dalam perjalanan hendak ke Tanjung Puteri itu, demam okay sikit. Lepas itu makan dekat Senibong, mak pengantin belanja.  Masih tak lalu lagi.

Malam sampai rumah ingat hendak makan antibiotik itu sebab doktor kata kena makan 4x sehari jangan miss sebab hendak tengok kesan katanya.  Aku pula ingat hendak makan vitamin, especially Ostematrix Shaklee (Kalsium) risau kot terjaga tidur sebab sakit pinggang.  Jadi aku bawa ubat dekat dalam bilik tidur, konon jaga malam makan tapi berapa kali jaga pun tak da hati hendak makan.  Miss! :D


Bangun pagi terkeruk-keruk badan.   Adoi..dekat ofis ini lagi merenyam.  Masa dekat rumah gatal bahagian punggung je.  Dekat office dekat tulang jari ini, lutut, siku paling tak tahan.


Balik ini confirm hendak pergi Klinik Mahmoodiah..sebab buka sampai jam 9 malam.  Tak tahan wooo!!!

Owh ye, aku menggoogle cari keyword cara makan Antibiotik Cloxacillin ini.  Katanya makan sebelum makan (sila klik link itu).  Adoi, sebab tak tahu ke nurse semalam main cakap ha je?  Dan untuk info juga rupanya antibiotik ini sebenarnya bakteria.  Macam hendak nangis je.  Mungkin seumur hidup aku tidak pernah makan antibiotik dan aku alah antibiotik.  

Nah! antara info lain.

- Dr Zubaidi - Mengambil antibiotik ketika hamil (Dalam senarai antibiotik untuk ibu hamil tidak tersenarai pun antibiotik yang aku dapat)


- Kesan sampingan antibiotik pada wanita - ini yang seram baca.  Ada pautan lain juga dekat situ.










Shah Iza Shahdan 
Pengedar Shaklee [ID: 913771] 
017-7807014
 

Tiada ulasan: